فیلتر هوا چیست ؟

فیلتر هوا چیست ؟

 

فیلتر هوا وسیله ایست که از مواد فیبری ساخته شده است تا ذرات جامد مثل گرد و خاک، گرده، کپک های قارچی و باکتری را از هوا پاک کند.

 

فیلتر هایی که دارای جاذب یا کاتالیزور هایی مثل ذغال (کربن) هستند می توانند بو و آلودگی هایی مثل ذرات ارگانیک فرار یا گازهای اوزون را نیز از بین ببرند.

فیلتر های هوا در وسایلی مثل سیستم های تهویه و موتور ها همانند موتور دیزل ژنراتور  و ژنراتور گازی استفاده می شود.

 

بعضی از سازه ها مثل ناو های هواپیمایی و ماهواره ها و شاتل های  فضایی از فیلتر های فایبرگلاس پشم شیشه ای یا فیلتر کاغذی گالوانیزه استفاده می کنند.

 

یونیزه کننده های هوا از فیلتر یا المانی استفاده می کنند که با استفاده از جریان الکتریکی ثابت ذرات گرد و غبار را جدا می کند. هواکش های محفظه ای احتراق داخلی موتورها و کمپرسورهای هوا می تواند از هر سه نوع فیلتر کاغذی، فوم یا کتان باشد.

 

از فیلترهای oil bath دیگر استفاده نمی شود. فناوری فیلتر های هواکش توربین های گازی پیش رفت چشم گیری در این چند سال اخیر داشته اند. که این به دلیل بهبود آیرودینامیک و دینامیک سیالات کمپرسورهای توربین های گازی بوده است.

 

فیلتر هوای کابین

 

فیلتر هوای کابین خودرو معمولا فیلتر pleated paper است که در خروجی هواکش بخش مسافرین قرار گرفته است.

 

برخی از این فیلتر ها مستطیل شکل و شبیه به فیلترهای هوای محفظه ی احتراق هستند. بقیه آن ها به فرمی ساخته می شوند که متناسب فضای در نظر گرفته شده برای هواکش های خاص بکار رفته در وسایل باشد.

 

اولین شرکت اتومبیل سازی که از یک فیلتر دیسپوزبل برای تمیز کردن سیستم تهویه استفاده کرد Nash Mototrs بود که در سال 1940 از این مدا رونمایی کرد یا این فنائری را معرفی کرد.

 

این قطعه جدید با وجود فواید زیاد خیلی به چشم نیامد. فیلتر هایی که بخاطر آلودگی، کثیف یا دچار گرفتگی شده اند جریان هوایی که از دریچه های کابین می آید را به طرز چشم گیری کاهش می دهند.

 

همچنین مواد آلرژی زا را وارد جریان هوای کابین می کند و از آنجایی که دمای هوای کابین به شدت جریان هوای گذرنده از مرکز گرم کننده یا تبخیر کننده یا هر دو بستگی دارد، تا اندازه زیادی کارکرد مثبت سیستم تهویه و گرم کنندگی هوا را کاهش می دهد.

 

سازندگان تا حدودی توانستند عملکرد ضعیف این فیلتر ها را با استفاده نکردن از MERV بهبود بخشند . که برخی به اشتباه گمان می کنند این فیلتر ها از نوع HEPA هستند.

 

فیلتر هوای موتور محفظه احتراق داخلی

 

فیلتر هوای محفظه احتراق اجازه نمی دهد که ذرات ساینده وارد سیلندرهای موتور شود. ذراتی که باعث استهلاک مکانیکی وسیله و آلودگی روغن می شود.

 

بیشتر سوخت هایی به وسیله نقلیه تزریق می شود از یک فیلتر pleated paper عبور داده می شود که به شکل یک صفحه تخت است.

 

این فیلتر معمولا درون یک جعبه پلاستیکی که متصل به دریچه گاز به همراه دودکش است قرار دارد. وسیله های قدیمی تر که از کاربراتور استفاده می کنند یا از دریچه گازشان بعنوان محل تزریق سوخت استفاده می شود.

 

معمولا از فیلترهوای استوانه ای استفاده می کنند که غالبا چند اینچ (اینچ = 2.54 سانتی متر) ارتفاع و بین 6 اینچ (150 میلی متر) و 16 اینچ (410 میلی متر) قطر دارد.

 

 این فیلتر بالای کاربراتور یا دریچه گاز قرار می گیرد و درون یک ظرف فلزی یا پلاستیکی قرار دارد که می تواند جزیی از سیستم انتقال هوا نیز باشد تا بسته به موقعیت هوای سرد و یا گرم ورودی را در اختیار قرار دهد.

فیلتر با یک در فلزی یا پلاستیکی ایمن سازی شده است. به کل این واحد (فیلتر و ظرفش) تمیز کننده هوا می گویند.

فیلتر هوا ژنراتور گازی

 

انواع فیلتر

 

کاغذی

 

می توان گفت فیلتر های کاغذی pleated فیلتری منحصر بفرد در بین فیلترهای استفاده شده برای تمیز کننده های هوای موتور خوردرو ها هستند.

 

چرا که دارای بازدهی بالا و استفاده راحت هستند  و باعث صرفه جویی در هزینه می شوند. واژه “کاغذی” به نوعی گمراه کننده است چرا که جنس این  فیلترها بطور کلی متفاوت از کاغذی است که برای نوشتن یا بسته بندی از آن استفاده می کنیم.

باور رایجی بین تیونر ها هست مبنی بر این که فیلتر های کاغذی جریان را خوب عبور نمی دهند و بنابراین عملکرد موتور را محدود می کنند.

 

این باور توسط تبلیغات دامن زده شده است چرا که آن ها بعنوان خدمات پس از فروش فیلتر غیر کاغذی تعویض می کنند.

 

در واقع مادامی که اندازه فیلتر هوا درست به اندازه دریچه های جریان هوا انتخاب شوند این فیلتر ها تنها محدودیت هایی جزیی در جریان ایجاد می کنند مگر اینکه فیلتر ها بشدت دچار گرفتگی شده باشد.

  

موتور های تجهیزات ساخت و ساز هم از این فیلتر ها استفاده می کنند.

 

فوم

 

فیلتر های فومی پلی اورتان مرطوب با روغن در تعویض فیلترهوای اتومیبیل ها که به عنوان خدمات پس از فروش ارائه می شوند استفاده می شوند.

 

 فوم ها در قدیم بطور گسترده در تمیز کننده ی هوای موتور های کوچک ماشین های چمن زنی و دیگر تجهیزات قدرتی استفاده می شد اما امروزه عمدتا از فیلتر های کاغذی به جای فیلتر های فومی مرطوب با روغن  در خوردرو ها استفاده می شود.

 

فیلترهای فومی هنوز هم فیلتر رایج مورد استفاده در کمپرسورهای هوا ست برای وسیله هایی که تا 5 اسب بخار توان دارند.

 

بسته به درجه و ضخامت فوم استفاده شده، فیلتر های فومی پلی اورتان مرطوب با روغن می توانند محدودیت جریان هوا را به کمترین حالت برسانند یا گنجایش پذیرش مقدار زیادی آلودگی را داشته باشد.

 

ویژگی دوم این فیلتر ها را به گزینه ای  مناسب و رایج برای رالی های خارج جاده ای (آف-رد) و دیگر وسایل ورزش های موتوری که آلودگی زیادی وارد وسیله می شود تبدیل می کند.

 

 شیوه ی جذب آلودگی در فیلتر فومی به گونه ای است که میزان زیادی از آلودگی می تواند جذب شود اما محدودیتی در جریان هوا پیش نیاید.

 

کتان

 

توری کتان روغنی فیلتریست که استفاده آن در تعویض فیلترهوای اتومیبیل ها که به عنوان خدمات پس از فروش ارائه می شوند به سرعت رو به افزایش است و به عنوان گزینه های عملکرد بالا (های-پرفرمنس) شناخته می شوند.

 

 در گذشته استفاده کمی از فیلتر های توری کتان روغنی بعنوان فیلتر هوای خوردرو ها می شد.

 

هرچند بعد از معرفی نسخه Abarth Ss شرکت فیات فیلتر های هوای توری کتان را به عنوان جایگزین فیلتر های OE مورد استفاده قرار می دهد.

 

فولاد ضد زنگ

 

بافت (شبکه ای از تار و پود ها) فولاد ضد زنگ مثال دیگریست از محیطی که باعث عبور جریان هوای بیشتر می شود.

بافت فولادی ضدزنگ در انواع مختلفی وجود دارند که هر یک استاندارد های فیلتر بخصوصی را ارائه می دهند.

 

در یک موتور اصلاح شده اکستریم که با کمبود فضا برای یک فیلتر هوای مخروطی شکل مواجه است.

 

برخی از بافت فولادی ضد زنگ روی توربو نصب می کنند تا مطمئن شوند ذرات از طریق توربو وراد موتور نمی شوند.

فیلتر هوا چیست ؟ دیدگاه

  1. باسلام ممنون از مطالب خوبتون
    دوستان برای خرید انواع فیلتر ها : فیلتر هوا هیوندای | فیلتر کابین هیوندای | فیلتر روغن موتور هیوندای | فیلتر روغن گیربکس هیوندای
    به سایت لوازم یدکی هیوندای مراجعه بفرمایید.

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است

13 − هشت =