چگونگی کارکرد اینورتر (درایو) تکفاز به سه فاز

نیرو گاه های برق ، برق سه فاز را برای توزیع برق در در شبکه توزیع تولید می‌کنند اما تنها برق تکفاز را به خانه ها ، مزارع ، شرکت ها و کارگاه ها میدهند.

همانطور که می‌دونید با استفاده از جریان تک فاز نمیتوان  موتورهای سه فاز را که معمولا بر اساس اسب بخار دسته بندی میشوند را راه اندازی کرد و بیشتر اوقات کارگاه ها ، مزارع ، شرکت های تولیدی ، باغ ها و ویلا ها نیاز به راه اندازی موتور های بالای 10 اسب دارند که به برق سه فاز نیاز داره.

مبدل های تکفاز به سه فاز یا همان اینورتر ها برق ورودی تکفاز 220 ولت را دریافت می‌کنند و با استفاده از مدارات الکترونیکی پیشرفته در خروجی برق  سه فاز 380 ولت را برای استفاده موتور ها ، پمپ ها و فن هایی که با برق سه فاز کار می‌کنند تحویل می‌دهند.  

تست خروجی (حتما همراه به متخصص انجام شود)

برق را به ورودی مبدل تکفاز به سه فاز وصل کنید و دکمه روشن (On)  را فشار دهید و عمل تبدیل فاز را شروع کنید و با ولوم روی دستگاه فرکانس را به مثلا 50 هرتز یا 60 هرتز برسانید.

مولتی متر را روی ولتاژ AC یا متناوب تنظیم کنید و پراب ساه که همان مشترک است را در خروجی ترمینال مشترک و پراب قرمز را در خروجی ترمینال ولتاژ قرار دهید.

خروجی های درایو تکفاز به سه فاز را به ترتیب و یک به یک تست کنید. به صورتی که ولتاژ بین خروجی های L1 و L2 سپس L1  و L3 و در آخر L2 و L3 را به طور کامل چک کرده باشید.

حالا اگر تمام خروجی ها با ولتاژ و فرکانس کار دستگاه سه فاز شما که میتواند موتور ، پمپ ، فن و یا هر چیز دیگری باشد مطابق بود ، میتوانید خروجی را به دستگاه خود وصل کرده و راه اندازیش کنید.

نکات اینورتر تکفاز به سه فاز

1.در حالت مطلوب معمولا خروجی های بین 2 تا 5 درصد اختلاف دارن ولی اختلاف بیشتر از این نشان از وجود مشکل در سیستم است.

2. اینورتر تکفاز به سه فاز باید ورودی تکفاز 220 ولت دریافت کند و خروجی سه فاز 380 ولت تحویل دهد ، متاسفانه بیشتر از اینورتر های موجود در بازار خروجی سه فاز 220 ولت به شما تحویل میدهند که این بسیار غلط است و به دستگاه شما آسیب می‌زند . پس از همان ابتدا از صحت این قضیه اطمینان حاصل کنید.

 هشدار

اگر دستگاه دچار مشکل شد حتما برای رفع مشکل با متخصص این حوزه تماس بگیرید. سعی نکنید با دستکاری یا نگاه کردن سیم کشی ها و وسایل دوباره آن را راه اندازی کنید ، زیرا تماس انسان با این ولتاژ بالای برق حتما منجر به مرگ او خواهد شد.

 

ممنون از وقتی که برای خواندن این مطلب گذاشتید اگر میخواهید به نحوه سیم بندی درایو تکفاز به سه فاز آشنا شید میتوانید از اینجا به متن زبان اصلی نحوه سیم بندی مراجعه کنید.

 

در صورت تمایل به داشتن اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان در زمینه مبدل های تکفاز به سه فاز میتوانید از طریق تماس با ما اقدام کنید.

 

6 دیدگاه

  1. سلام خواهشمندم قیمت ونحوه تهیه اینورتر ها رااعلان فرمایید سپاس فروان

    1. سلام دوست عزیز ، لطفا با شماره های درج شذه در سایت تماس بگیرید

  2. سلام
    بنده جهت تامین برق یک کارگاه صنعتی نیاز به یک برق تکفاز حدودا ۵ کیلو وات دارم.
    لطفا در این خصوص بنده را کمک و همراهی کنید.
    ممنونم تشکر
    ۰۹۱۹۴۸۲۴۷۲۰

    1. سلام دوست عزیز ، لطفا با شماره های درج شذه در سایت تماس بگیرید

  3. سلام خسته نباشید موتور سه فاز 20اسب را می توان با تک فاز راه اندازی کرد و به مشکل نخورد

    1. سلام و عرض ادب ، لطفا با شماره های 02122239357 تماس حاصل فرمایید

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است