ژنراتور گازی 15 کاوا

فیلتر روغن چیست ؟

فیلتر روغنی فیلتری است که برای حذف آلودگی ها از روغن موتور، روغن  انتقال، روغن روان کننده یا روغن هیدرولیک طراحی شده است.

فیلتر روغن ها در انواع مختلفی از ماشین های هیدرولیک استفاده می شوند.

استفاده اصلی  فیلتر روغن در موتورهای احتراق داخلی وسایل نقلیه جاده ای و خارج جاده ای، هوابرد نوری ، انواع مختلفی از کشتی های دریایی و دیزل ژنراتور و ژنراتور گازی می باشد.

دیگر سیستم های نقلیه هیدرولیک  مثل آن هایی که در انتقال های خودکار و فرمان قدرتpower steering هستند غالبا مجهز به فیلتر روغن می باشند.

موتور های توربینی گازی، مثل آن هایی که در هوابردهای جتی هستند نیز نیازمند استفاده از روغن فیلترها هستند.

جدا از این استفاده ها، مراکز  تولید روغن ، انتقال و بازیافت نیز از فیلتر ها در فرایند ساخت بهره می جویند.

بای پس

 موتور خودروها در ابتدا از فیلتر روغن ها استفاده نمی کردند. به همین دلیل به موازات روغن های با کیفیت پایین در آن زمان تعویض روغن های خیلی مکرر مورد نیاز بود.

روغن فیلتر های اولیه ساده بودند و عموما از صفحاتی که بر روی پامپ این تیکpumpintake قرار میگرفت تشکیل می شدند.

در 27 نوامبر 1923 مخنرعان آمریکایی جورج گرینهال و ارنست سوییتلند طرح # را برای فیلتر روغن خودرو به ثبت رساندند و نامش را پورولیتور گذاشتند که واژه مرکبی است از ترکیب کلمات ” روغن خالص بعدی” .

روغن فیلتر پورولیتور اولین روغن فیلتر طراحی شده برای خودرو ها بود و انقلابی در صنعت فیلترینگ ایجاد کرد. روغن فیلتر پارولیترامروزه نیز در حال تولید است.

این اختراع اولیه یک فیلتر بایپس بود.

بیشتر روغن مستقیما از صفحه روغن به قسمت های کاری موتور شارش پیدا می کرد و قسمت جزیی تری از روغن از مجرای فیلتر از طریق مسیر عبوری دوم که به موازات مسیر اول است فرستاده می شود.

بنابراین روغن به مرور زمان فیلتر می شد.

سیستم های مدرن فیلتر روغن بایپس برای موتور های دیزلی در حال اشاعه بیشتر میان کاربریهای مصرفی هستند اما در دوره ای بدلیل کاهش هزینه های نگه داری دراستفاده های تجاری نیز بسیار مورد استفاده قرار گرفتند و فیلترهای روغن عموما نزدیک به قسمت وسط یا انتهای موتور قرار دارند.

دریچه ها و سوپاپ ها

در بیشتر سیستم های روانکاری فشار بالا یک دریچه تخلیه فشاربالا overpressure گنجانده شده است .

این دریچه این امکان را فراهم می سازد که در صورت بیش از حد بودن محدودیت جریان روغن فیلتر را دور بزند (بایپس کند)، تا دین صورت موتور را از خطر نرسیدن روغن محفوظ نگه دارد.

فیلتر بایپس زمانی اتفاق می افتد که فیلتر … یا روغن بدلیل سرمای هوا غلیظ شده.

دریچه تخلیه فشاربالا غالبا در فیلتر روغن گنجانده شده است.

فیلترهایی که به گونه ای سرهم بندی شده اند که روغن گرایش به شره کردن از آن را دارد، معمولا یک دریچه ی ضد شره به عقب در آن ها گنجانده شده تا روغن را پس از خاموش شدن موتور( یا سایر سیستم های روانکاری) در فیلتر نگه دارد.

این کار به منظور جلوگیری از وقفه در ایجاد و افزایش فشار روغن در همگام ریستارت شدن سیستم صورت می گیرد، بدون وجود یک دریچه ضد شره به عقب، روغن پرفشار قبل از رفتن به سمت به قطعات کاری موتورفیلتر را پر می کند.

این وضعیت به علت کمبود اولیه روغن باعث استهلاک زودرس قطعات در حال حرکت می شود.

انواع فیلتر روغن

 مکانیکی

طراحی های مکانیکی از عنصری استفاده می کنند که از ماده ی حجیم (مثل ضایعات پنبه)  یا کاغذهای فیلتر پیچیده شده؟

گالوانیزه شده؟

pleated برای گیر انداختن آلودگی های معلق جداسازی شد استفاده می کنند.

به محض ایجاد ماده روی (یا در) محیط فیلترازیسیون ، جریان روغن به تدریج محدود می شود.

این امر نیازمند جابجایی متناوب المان فیلتر است  (اگر المان بصورت جداگانه قابل تعویض نباشد کل فیلتر باید عوض شود.)

کارتریج و چرخش

فیلتر روغن موتور های اولیه دارای ساختار کارتریجی (یا المان جابجاشونده) بودند  که در آن المان جابجا شونده فیلتر یا کارتریج در یک میزبان (غلاف) دائمی قرار می گیرد.

میزبان یا مستقیما بر روی موتور قرار میگیرد یا با فاصله از منبع تغذیه و لوله های بازگشت  که از طریق آن ها  به موتور وصل می شود.

در اواسط  1950 طرح روغن فیلتر اسپین-آن معرفی شد: یک غلاف برون -بی -نیاز و المانی که باید از پایه اش جدا، ارتباطش قطع و با فیلتر جدید جابجا شود.

این طراحی باعث شد تا تعویض فیلتر بسیار معقول تر و با دردسر کمتر انجام شود و به سرعت به مرسوم ترین نوع فیلترهای روغن نصب شده توسط اتومبیل سازان در سراسر دنیا تبدیل شد.

کیت های مبدلی برای وسیله ها معرفی شده بودند که عموما به فیلترهای کارتریجی مجهز بودند.

در دهه 1990،اتومبیل سازان بالاخص اروپایی و آسیایی ها شروع به استفاده دوباره از فیلتر های با المان جابجاپذیر کردند چرا که اتلاف کمتری در هر بار تعویض فیلتر دارد.

اتومبیل سازان آمریکایی به همین شکل دوباره به فیلترهای کارتریج جابجاپذیر روی آوردند و کیت های تکمیل شده برای تبدیل فیلترهای … به فیلترهای کارتریجی به منظورهای مختلفی مورد استفاده ی وسیع قرار گرفت. 

فیلترهای روغن خودروموجود در بازار بسته به طراحی، مواد و جزییات ساخت با یکدیگر متفاوتند. آن هایی که از  مواد کاملا مصنوعی ساخته شده اند بجز آنهایی که شامل سیلندرهای ناودانی فلزی هستند

بسیار ارجح و با طول عمر بیشتری هستند نسبت به نوع قدیمی کاردبردی/سلولزی/کاغذی که هنوز هم مورد استفاده قرار میگیرند. این فاکتورها برروی کارایی، طول عمر و هزینه ی فیلتر تاثیر دارد.

آهن ربایی

فیلتر های مغناطیسی از یک آهنربای دائم یا یک میدان الکترو مغناطیسی دایم برای گرفتن ذرات فرو مغناطیس استفاده می کنند.

یکی از مزایای فیلتراسیون مغناطیسی این است که ادامه ی کار فیلتر فقط مشروط  به  پاک سازی ذرات از  سطح آهن ربا می باشد.

انتقال خودکار در وسایل به صورت مکرر دارای اهن ربا در صفحه ای سیال  fluid pan برای جدا سازی ذرات مغناطیسی و باعث طولانی شدن عمر فیلتر سیال مدیا تایپ می شود .

بعضی از شرکت ها  در حال تولید اهن ربا هایی هستند که برای کمک به گیر اندختن این ذرات فلزی، به سطح بیرونی فیلتر روغن چسبانده میشود یا  پلاگ های شاره ای مغناطیسی—که دراواسط سال  ۱۹۳۰ اختراع شد و اولین بار برای ماشین های سواری و موتور سیکلت ها پیشنهاد شد– ، گرچه بحث در مورد کار امدی این فنون هم چنان ادامه دارد.

درزگیری

فیلتر رسوب گذاری یا بستر جاذبه این امکان را فراهم می سازد که اجزا سنگین تر تحت تاثیر جاذبه از روغن در قسمت تحتانی ظرف نشست کنند .

بازدهی بالا

فیلترروغن های بازدهی بالا نوعی از بایپس فیلتر ها هستند که ادعا می شود می تواند فواصل گسترده ی درین های روغنی را نیز ممکن  سازد.

فیلتر روغن های اچ ای نوعا منافذی با سایز 3 میکرومتر دارند که طبق تحقیقات انجام شده استهلاک موتور را کاهش می دهد. بعضی از ناوگان ها قادر به افزایش فواصل درینشان تا اندازه 5 تا 10 مرتبه  بوده اند.

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است