ایمنی برق و خطرات برق ساختمان قسمت دوم

ایمنی برق و خطرات برق ساختمان

ایمنی برق و خطرات برق ساختمان

 

این قسمت دوم از مقاله ایمنی برق در ساختمان ها است، در قسمت اول ما نگاهی به خطرات و حوادث مستند شده که باعث ایجاد وضعیت‌های خطرناک و آسیب دیده در زیر ساخت ها، تجهیزات و ساختمان ها شده انداختیم.

 

امروز راجع به استانداردهای ایمنی برق که رعایت آن‌ها باعث می‌شود آسیب‌های و صدمات ناشی از برق به میزان قبل توجهی کاهش یابد.

 

محافظت در مقابل شوک الکتریکی

 

در هنگام نصب و راه اندازی دستگاه ها و لوازم برقی چند اقدام حفاظتی است که باید رعایت شود، این حفاظت باید در برابر بخش‌های که احتمال دارد آسیب جدی به انسان وارد شود در نظر گرفته شود و با در تعبیه کردن سیستم‌های ایمنی که در ادامه می‌خوانید کمک شایانی در این زمینه نمود. یکی از این سیستم ها چاه ارت است که باید از یک رسانا قوی به سطح چاه داشته باشد تا با استفاده از سیستم قطع ارتباط اتوماتیک در هنگام خطا جریان خطرناک را به چاه انتقال دهد.

 

 البته دستگاه‌های قطع ارتباط همچون یک مدار شکن و یا یک دستگاه RCD می‌تواند در تأمین ایمنی برق مواردی همچون پریزهای برق و روشنایی در منزل عمل کند. این دستگاه‌ها باید در جاهایی همچون پریزها، کلیدهای برق و موارد مشابه نصب شوند تا از تماس مستقیم با بدن انسان با این قسمت‌ها جلوگیری شود که باعث ایجاد محیطی امن برای مصرف‌کننده خواهد شد.

 

 

محافظت در مقابل جریان بالا و قوس الکتریکی

 

خطرات جریان بالا و قوس الکتریکی معمولاً آسیب‌های جدی همچون آتش سوزی و مرگ را به بار میاورد، این اتفاقات در هنگامی که از کابل ها و سیم ها بیشتر از توان جریانی که تحمل می‌کنند، جریان عبور می‌کند اتفاق میافتد، به این صورت است که کابل ها و سیم ها ابتدا شروع به گرم شدن سپس ذوب شدن و در نهایت اتصال و آتش سوزی می‌شوند.

دستگاه‌هایی که برای مقابل با جریان‌های بالا در نظر گرفته می‌شوند معمولاً فیوز ها و مدار شکن ها هستند که هر کدام دارای استانداردهای خاصی برای محافظت و ایمنی برق می‌باشند اما معمولاً بر اساس سطح مقطع و نوع عایق عمل می‌کنند.

 

قوس الکتریکی نیز یکی دیگر از وقایع خطرناک برق است، این اتفاق معمولاً در مکان‌های که دسترسی کمتری به آن‌ها است مانند انبارهای که محصولات بدون تاریخ انقضا نگه داری می‌شود اتفاق میافتد همچنین مکان‌هایی که مواد قابل اشتعال را نگه داری می‌کنند نیز در معرض خطر هستند. برای جلوگیری از حوادث بهتر است از دستگاه‌های قطع قوس الکتریکی استفاده نمود.

 

محافظت در مقابل ولتاژ بالا

 

ولتاژهای بالا می‌توانند صدمات و خسارات جدی به دستگاه‌ها و تجهیزات وارد کنند، این اتفاق می‌تواند توسط رویدادهای طبیعی همچون رعد و برق یا موارد همچون تعویض بار با قدرت بالا در جایی از سیستم الکتریکی یا در داخل ساختمان ایجاد شود.

 

برای محافظت دستگاه ها و تجهیزات برقی در مقابل ولتاژهای بالا که در تمامی موارد آسیب‌های شدیدی را وارد می‌کند بهتر است از سیستم چاه ارت و دستگاه‌های محافظت در مقابل شوک SPD مطابق یا استانداردهای ایمنی برق استفاده نمود.

 

 بر اساس آخرین استانداردهای ایمنی برق نصب سیستم‌های محافظت در مقابل ولتاژ اجباری است که در نتیجه آن باعث ایمنی زندگی انسان ها، خدمات و دستگاه‌های پزشکی، خدمات و دستگاه‌های عمومی، تجاری و صنعتی شده است.

 

تأییدیه استاندارد کلید ایمنی برق

 

استانداردهای ایمنی برق و تکنولوژی باعث می‌شود تا دستگاه ها و تجهیزات ساختمان به‌صورت مطمئن و بی‌خطر عمل کنند. رعایت این قوانین باعث می‌شود تا فضا و محیط ساختمان ها امن باشد تا خطرات و آسیب‌های همچون برق گرفتگی، آتش سوزی و مرگ و میر بسیار کاهش یابد، البته طبق استانداردهای ایمنی برق هر 10 سال باید ساختمان ها از دستگاه‌های ایمنی خود مطمئن شوند.

به امید روزی که تمامی دستگاه ها و تجهیزات کشور عزیزمان طبق استانداردهای روز جهان نصب و راه اندازی شوند تا دیگر شاهد صحنه‌های دلخراش حوادث برقی نباشیم.

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است